Kim są przedstawiciele mikropokolenia Zalfa? Skąd potrzeba wyodrębnienia takiej grupy? Dlaczego warto poznać i zatrudniać Zalfy? Jak nimi zarządzać? Odpowiadamy!
Ramy czasowe dla tej generacji wyznaczono na lata 1999/2000-2015. Czasy ich nauki, rozwoju i socjalizacji przypadły na szczególny moment epidemii COVID, a następnie kolejnych kryzysów społecznych i gospodarczych. To odróżnia Zalfy zarówno od Gen Alfa, jak i starszych Zetek.
Skąd wzięła się ta nazwa?
Nietrudno się domyślić, że termin „Zalfa” jest połączeniem nazw dwóch pokoleń – Gen Z (1995-2012) i Gen Alfa (2015+). Autora tej zbitki słownej niestety nie udaje się ustalić. Wiemy natomiast, że określenie to zostało spopularyzowane przez szefową marketingu Claire's, która w ten właśnie sposób zdefiniowała głównego target produktów marki. Wiek osób z pokolenia Zalfa sprawia, że coraz częściej będziemy używać tego określenia nie tylko w kontekście konsumenckim, ale i HR-owym. Mające ponad 20 lat Zalfy wkraczają bowiem na rynek pracy.
Jakie są „Zalfy”?
Najstarsi przedstawiciele tego mikropokolenia pochodzą z przełomu wieków. Widać więc wyraźnie, że mowa tu o osobach „urodzonych w technologii”. Nieco starsze Zetki zostały wychowane w otoczeniu smartfonów i stosunkowo wcześnie zaczęły korzystać z internetu. Zalfy natomiast, podobnie jak przedstawiciele generacji Alfa, od pierwszych chwil obcowały z nowymi technologiami i nie znają innego świata. Co jeszcze jest charakterystyczne dla tego mikropokolenia?
- Wczesne dorastanie – starcia z kolejnymi kryzysami zahartowały Zalfy i sprawiły, że ta generacja musiała szybko dojrzeć. Co ciekawe, przekłada się to także na zachowania konsumenckie. Osoby urodzone po 2000 roku mają tendencję do wybierania dóbr ekskluzywnych i stawiania na solidne produkty znanych marek.
- Problemy ze zdrowiem psychicznym – specyfika czasów, połączona z przebywaniem jedną nogą w wirtualnym świecie sprawia, że Zalfy narażone są na zachwianie dobrostanu w obszarze psychiki bardziej niż starsze pokolenia.
- Spójność dwóch światów – Zalfy są niezwykle konsekwentne w budowaniu swojego wizerunku online i offline. Dla nich te światy przenikają się i nie istnieje odrębny język czy styl, przyjmowany tylko w jednym z nich. Z tego też względu błyskawicznie wyczują wszelką nieszczerość w budowaniu obrazu marki w sieci – musi on korespondować z wartościami i zachowaniem przejawianym w „realu”, by być wiarygodnym.
- Wrodzony aktywizm – z nieco starszymi Zetkami Zalfy łączy przekonanie o potrzebie stawania w obronie wyznawanych wartości. Ogromne znaczenie ma dla nich ekologia (dorastały przecież w świadomości kryzysu środowiska naturalnego), ale także autoekspresja (w tym swobodne podejście do tradycyjnych ról płciowych).
- Elastyczność – od dzieciństwa żyją w świecie, w którym nowości technologiczne pojawiają się z dnia na dzień, więc uczą się trzymać rękę na pulsie (a konkretnie na ekranie smartfona, z którego, z ogromną łatwością, czerpią przydatną wiedzę). Poradzili sobie z wyzwaniami współczesnego świata i nabyli zdolności, które dziś przydadzą się im na rynku pracy.
Jak zarządzać mikrogeneracją Zalfa?
Zatrudnianie elastycznych, kreatywnych, obeznanych z nowymi technologiami Zalf niesie ze sobą wiele korzyści. Jak każde pokolenie, także i to, wymaga jednak odpowiedniego podejścia liderów. Oto kilka porad, które mogą sprawdzić się w Twojej firmie.
Pozwól im mówić – autorzy publikacji na temat tego mikropokolenia często przywołują przykłady kolejnych globalnych korporacji, obsadzających Zalfami stanowiska wymagające działania online – tworzenia treści, moderacji, pisania komunikatów do młodszych odbiorców. Zapewnia to szczery przekaz, kierowany do pokoleń, które to właśnie szczerość cenią wyjątkowo wysoko.
Bądź uczciwy – nieustanne przebywanie online przyzwyczaiło Zalfy błyskawicznie reagować na fałsz i wciskanie kitu. Sieć to także miejsce, w którym CEO i stażysta są sobie równi - np. w dyskusji pod postem na social mediach. Zalfy chcą przenieść to doświadczenie do realnego życia, będą więc cenić maksymalne spłaszczenie firmowej hierarchii.
Postaw na inkluzywność – feminatywy, działania przeciwdyskryminacyjne, poszerzanie wiedzy o mniejszościach i grupach wykluczonych? Zalfy to prywatni szkoleniowcy na pokładzie Twojej firmy – pytaj, słuchaj i nie wahaj się korzystać z ich wiedzy.
Zaangażuj i wygrywaj – jeśli przekonasz Zalfę, że projekt autentycznie realizuje wartości, na przykład przyczynia się do poprawy środowiska naturalnego, masz po swojej stronie niezwykle silnego i zaangażowanego sojusznika!
Dbaj o ich dobrostan – stała ekspozycja na świat social mediów i liczne kryzysy sprawia, że Zalfy mogą potrzebować Twojego wsparcia w „odgruzowaniu dobrostanu”. Pamiętaj, że masz do dyspozycji platformę MultiLife, a w jej ramach multidostęp do narzędzi, które pozwolą zadbać o każdy aspekt wellbeingu.
Bibliografia:
https://www.pb.pl/konferencje/human-resources/pokolenie-z-i-zalfa-mocne-i-zaangazowane-w-swiat-biznesu-1213310
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/ekrany-podano-im-w-tym-samym-czasie-co-smoczki-poznajcie-pokolenie-zalfa/hzh2lqd
https://infuture.institute/raporty/mikropokolenie-zalpha/