Nowy gracz na rynku pracy. Pokolenie Zalfa wkracza do gry

Zalfa to mikropokolenie stanowiące pomost między Zetkami i najmłodszymi obecnie Alfami. Kim są przedstawiciele mikropokolenia Zalfa?

Nowy gracz na rynku pracy. Pokolenie Zalfa wkracza do gry

Kim są przedstawiciele mikropokolenia Zalfa? Skąd potrzeba wyodrębnienia takiej grupy? Dlaczego warto poznać i zatrudniać Zalfy? Jak nimi zarządzać? Odpowiadamy! 

Ramy czasowe dla tej generacji wyznaczono na lata 1999/2000-2015. Czasy ich nauki, rozwoju i socjalizacji przypadły na szczególny moment epidemii COVID, a następnie kolejnych kryzysów społecznych i gospodarczych. To odróżnia Zalfy zarówno od Gen Alfa, jak i starszych Zetek.  

Skąd wzięła się ta nazwa? 

Nietrudno się domyślić, że termin „Zalfa” jest połączeniem nazw dwóch pokoleń – Gen Z (1995-2012) i Gen Alfa (2015+). Autora tej zbitki słownej niestety nie udaje się ustalić. Wiemy natomiast, że określenie to zostało spopularyzowane przez szefową marketingu Claire's, która w ten właśnie sposób zdefiniowała głównego target produktów marki. Wiek osób z pokolenia Zalfa sprawia, że coraz częściej będziemy używać tego określenia nie tylko w kontekście konsumenckim, ale i HR-owym. Mające ponad 20 lat Zalfy wkraczają bowiem na rynek pracy.  

Jakie są „Zalfy”? 

Najstarsi przedstawiciele tego mikropokolenia pochodzą z przełomu wieków. Widać więc wyraźnie, że mowa tu o osobach „urodzonych w technologii”. Nieco starsze Zetki zostały wychowane w otoczeniu smartfonów i stosunkowo wcześnie zaczęły korzystać z internetu. Zalfy natomiast, podobnie jak przedstawiciele generacji Alfa, od pierwszych chwil obcowały z nowymi technologiami i nie znają innego świata. Co jeszcze jest charakterystyczne dla tego mikropokolenia? 

- Wczesne dorastanie – starcia z kolejnymi kryzysami zahartowały Zalfy i sprawiły, że ta generacja musiała szybko dojrzeć. Co ciekawe, przekłada się to także na zachowania konsumenckie. Osoby urodzone po 2000 roku mają tendencję do wybierania dóbr ekskluzywnych i stawiania na solidne produkty znanych marek.  

- Problemy ze zdrowiem psychicznym – specyfika czasów, połączona z przebywaniem jedną nogą w wirtualnym świecie sprawia, że Zalfy narażone są na zachwianie dobrostanu w obszarze psychiki bardziej niż starsze pokolenia. 

- Spójność dwóch światów – Zalfy są niezwykle konsekwentne w budowaniu swojego wizerunku online i offline. Dla nich te światy przenikają się i nie istnieje odrębny język czy styl, przyjmowany tylko w jednym z nich. Z tego też względu błyskawicznie wyczują wszelką nieszczerość w budowaniu obrazu marki w sieci – musi on korespondować z wartościami i zachowaniem przejawianym w „realu”, by być wiarygodnym. 

- Wrodzony aktywizm – z nieco starszymi Zetkami Zalfy łączy przekonanie o potrzebie stawania w obronie wyznawanych wartości. Ogromne znaczenie ma dla nich ekologia (dorastały przecież w świadomości kryzysu środowiska naturalnego), ale także autoekspresja (w tym swobodne podejście do tradycyjnych ról płciowych). 

- Elastyczność – od dzieciństwa żyją w świecie, w którym nowości technologiczne pojawiają się z dnia na dzień, więc uczą się trzymać rękę na pulsie (a konkretnie na ekranie smartfona, z którego, z ogromną łatwością, czerpią przydatną wiedzę). Poradzili sobie z wyzwaniami współczesnego świata i nabyli zdolności, które dziś przydadzą się im na rynku pracy.  

Jak zarządzać mikrogeneracją Zalfa? 

Zatrudnianie elastycznych, kreatywnych, obeznanych z nowymi technologiami Zalf niesie ze sobą wiele korzyści. Jak każde pokolenie, także i to, wymaga jednak odpowiedniego podejścia liderów. Oto kilka porad, które mogą sprawdzić się w Twojej firmie. 

Pozwól im mówić – autorzy publikacji na temat tego mikropokolenia często przywołują przykłady kolejnych globalnych korporacji, obsadzających Zalfami stanowiska wymagające działania online – tworzenia treści, moderacji, pisania komunikatów do młodszych odbiorców. Zapewnia to szczery przekaz, kierowany do pokoleń, które to właśnie szczerość cenią wyjątkowo wysoko.  

Bądź uczciwy – nieustanne przebywanie online przyzwyczaiło Zalfy błyskawicznie reagować na fałsz i wciskanie kitu. Sieć to także miejsce, w którym CEO i stażysta są sobie równi - np. w dyskusji pod postem na social mediach. Zalfy chcą przenieść to doświadczenie do realnego życia, będą więc cenić maksymalne spłaszczenie firmowej hierarchii. 

Postaw na inkluzywność – feminatywy, działania przeciwdyskryminacyjne, poszerzanie wiedzy o mniejszościach i grupach wykluczonych? Zalfy to prywatni szkoleniowcy na pokładzie Twojej firmy – pytaj, słuchaj i nie wahaj się korzystać z ich wiedzy.  

Zaangażuj i wygrywaj – jeśli przekonasz Zalfę, że projekt autentycznie realizuje wartości, na przykład przyczynia się do poprawy środowiska naturalnego, masz po swojej stronie niezwykle silnego i zaangażowanego sojusznika! 

Dbaj o ich dobrostan – stała ekspozycja na świat social mediów i liczne kryzysy sprawia, że Zalfy mogą potrzebować Twojego wsparcia w „odgruzowaniu dobrostanu”. Pamiętaj, że masz do dyspozycji platformę MultiLife, a w jej ramach multidostęp do narzędzi, które pozwolą zadbać o każdy aspekt wellbeingu.   

Bibliografia: 

https://www.pb.pl/konferencje/human-resources/pokolenie-z-i-zalfa-mocne-i-zaangazowane-w-swiat-biznesu-1213310 

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/ekrany-podano-im-w-tym-samym-czasie-co-smoczki-poznajcie-pokolenie-zalfa/hzh2lqd 

https://infuture.institute/raporty/mikropokolenie-zalpha/