Jakie pokolenia znajdują się na rynku pracy?

Roszczeniowe Zetki, skupieni na rozwoju osobistym Millenialsi i nieco staroświeckie Iksy – czy rzeczywiście rynek pracy w 2024 roku jest tak czarno-biały?

Jakie pokolenia znajdują się na rynku pracy?

Koncentrowanie się na różnicach międzypokoleniowych może w znaczący sposób wpływać na komfort pracy zespołów – i to negatywnie. Zamiast kierować się stereotypami, warto dostosowywać sposób komunikacji i podejście do zarządzania różnorodnością pokoleniową na bieżąco, w zależności od sytuacji i wynikających z niej potrzeb.

Obecne na współczesnym rynku pracy kluczowe pokolenia, czyli Pokolenie Z, Millenialsi oraz Pokolenie X różnią się od siebie pod wieloma względami: podejściem do pracy, wartościami oraz oczekiwaniami wobec pracodawców. Warto jednak postrzegać te różnice nie tylko w kontekście wyzwań i zagrożeń stojących przed kadrą zarządzającą i działami HR, ale przede szystkim szans – na stworzenie różnorodnych i multidyscyplinarnych zespołów.

Zobacz infografikę o pokoleniach w pracy!

Work-life balance, kontrola nad czasem wolnym i brak akceptacji dla nadmiernych wymagań ze strony pracodawcy. Pokolenie Z wnosi na rynek zupełnie nowe spojrzenie, czyli luźniejsze niż dotychczas podejście do pracy. Zetki nie postrzegają jej jako centralnego elementu swojego życia, a wykonywanie swoich zawodowych obowiązków jest dla nich tylko jednym z wielu elementów codzienności. To, co w Gen-Z zaskakuje kadrę zarządzającą i przedstawicieli HR najbardziej, to ich skłonność do szybkiej zmiany zatrudnienia, jeśli praca nie spełnia ich oczekiwań.

Definiowanie swojej tożsamości przez pryzmat osiągnięć zawodowych to charakterystyczna cecha Pokolenia Millenialsów. Millenialsi oczekują, że ich praca będzie przynosiła nie tylko dochody, ale również sens i satysfakcję, a także, że będzie ona narzędziem do osiągania osobistych celów. Jasna ścieżka kariery, stabilne stanowiska i (mimo wszystko) równowaga między życiem zawodowym i prywatnym – tego ze strony pracodawcy potrzebują osoby urodzone między 1981 a 1996 rokiem.

Z kolei Pokolenie X to osoby, które stawiają na lojalność wobec pracodawcy, cenią stabilność zatrudnienia i hierarchię w miejscu pracy. Pokolenie X często pozostaje w jednym miejscu pracy przez wiele lat, a ich doświadczenie zawodowe stanowi kluczowy atut. Mimo, że dobrze adaptują się do nowych technologii, preferują bardziej klasyczne formy komunikacji, takie jak e-mail czy rozmowy telefoniczne, co może stwarzać wyzwania w pracy z młodszymi pokoleniami, które preferują szybkie komunikatory i natychmiastowy dostęp do informacji.

Umiejętne i indywidualne dostosowanie strategii zarządzania w kontekście różnic pokoleniowych w miejscu pracy może być kluczem do sukcesu.