Nowa era benefitów

Jak dziś dobierać benefity, żeby były atrakcyjne dla pracowników i wpływały na dobrą pozycję employer brandingową firmy?

Nowa era benefitów

Dynamiczne zmiany na rynku pracy

„Obyś żył w ciekawych czasach” – to powiedzenie doskonale opisuje realia, w jakich obecnie funkcjonują pracodawcy. Od kilku lat mamy do czynienia z niezwykle dynamicznymi zmianami, wpływającymi zarówno na gospodarkę, jak i postawy pracowników. W rezultacie aż 93% pracodawców przejawia niepokój dotyczący możliwej utraty pracowników [1]. W tym kontekście świadomość, jakie benefity faktycznie odpowiadają zespołom, jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.

Niezależnie od czasów i pokoleń obecnych na rynku pracy, nie zmienia się jedno – gdyby bazować wyłącznie na deklaracjach, pracodawcy powinni skupić się wyłącznie na kwestiach finansowych. Okazuje się bowiem, że polscy pracownicy najczęściej deklarują, że oczekiwaliby podwyżki (73%) lub premii finansowej (63%) [2].

Trzeba jednak zauważyć, że kwestie finansowe są wystarczające jedynie na poziomie deklaratywnym. W praktyce spośród dwóch podobnych ofert większość potencjalnych pracowników wybierze tę, która zapewnia lepszy pakiet benefitów (60%) [3]. Co ważne, polscy pracodawcy już to dostrzegli [4]. Warto jednak wiedzieć, jak ilość przekuć w jakość.

Czas na nowy typ benefitów

Dynamika zmian na rynku pracy sprawia, że pracodawcy, bardziej niż kiedykolwiek, muszą przyglądać się trendom, by trzymać rękę na pulsie. W tej sytuacji należy rozważyć, na jakie świadczenia pozapłacowe warto stawiać w 2024 roku zgodnie z aktualnymi potrzebami pracowników. W jakim stopniu polski rynek benefitów jest już w stanie odpowiedzieć na te potrzeby?

Personalizacja benefitów

Według raportu Benefit Systems, aż 73% polskich pracowników oczekuje benefitów dopasowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości. Z kolei 66% stawia na opcję wyboru spośród różnorodnych usług w ramach jednego benefitu [5].

Ten trend personalizacji silnie wiąże się z coraz większą potrzebą samostanowienia pracowników. Potwierdzają to także badania Infor, według których 93% ankietowanych chce mieć wpływ na to, jakie benefity zapewnia pracodawca [3].

Nowe rozwiązania oferowane przez Benefit Systems zostały skonstruowane właśnie w taki sposób, by umożliwić maksymalną personalizację. Jednym z przykładów jest oferta programów dostępnych w ramach platformy online MultiLife. Pracownik sam wybiera temat, który go najbardziej interesuje, a konkretne kursy, usługi, konsultacje i aplikacje dobierane są tak, by mógł rozwijać się w danym kierunku.

Dostępność benefitów

Z uwagi na popularność pracy zdalnej i hybrydowej rośnie potrzeba rozwiązań dopasowanych do nowego stylu życia i pracy. Zgodnie z raportem Benefit Systems aż 56% pracowników chce, by pracodawcy wprowadzili lub zwiększyli dostępność benefitów w formule online [5]. Czy znajduje to odzwierciedlenie w ofercie rynkowej?

Jak najbardziej. W przypadku rozwiązań szkoleniowych jest to już w zasadzie oczywiste – webinary są dziś powszechną formą przekazywania wiedzy. Idealnie wpasowują się nie tylko w potrzeby związane z pracą zdalną, ale i elastyczne podejście do czasu – taki kurs czy szkolenie można przecież odbyć w dowolnym czasie i miejscu. Do sfery online przechodzą także rozwiązania wcześniej dostępne głównie stacjonarnie, takie jak np. wsparcie trenera personalnego, dietetyka czy psychologa, a nawet konsultacje z lekarzami.

Co ciekawe, hybrydowe stają się także benefity, których wcześniej nie kojarzono z taką możliwością. Na przykład MultiSport. Ta popularna karta oczywiście nadal umożliwia stacjonarny dostęp do obiektów sportowych, natomiast dodatkowo w jej ramach otrzymujemy także kursy i zestawy ćwiczeń online.

Kompleksowe podejście do benefitów

Współczesne benefity powinny wpisywać się w kompleksowe podejście do dobrostanu pracownika. Nawet w przypadku karty sportowej nie chodzi już wyłącznie o sport, ale o zdrowie psychiczne czy wyniki w pracy. Aż 94% użytkowników Programu MultiSport przyznaje, że aktywność fizyczna przekłada się na większą energię, motywację i zaangażowanie w pracy [5].

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla ludzkiego organizmu, ale należy dbać również o inne obszary wellbeingu, takie jak psychika, rozwój czy dieta. Te aspekty można zaopiekować poprzez dostęp do biblioteki kursów, webinarów, e-booków, ale przede wszystkim poprzez możliwość konsultacji ze specjalistami (dietetyk, psycholog, lektor językowy), wspierającymi na drodze do poprawy jakości życia.

Odpowiednio dobrane benefity działają profilaktycznie, jeśli chodzi np. o uzyskanie niższego wskaźnika absencji. Słowo „odpowiednio” ma tu kluczowe znaczenie. Dlatego punktem wyjścia powinno być stworzenie przemyślanej strategii wellbeingowej.

Rodzinne korzystanie z benefitów

Aż 69% pracowników zadeklarowało, że ceni sobie możliwość rodzinnego użytkowania benefitów [5]. Tymczasem bardzo często świadczenia pozapłacowe postrzegane są przez pryzmat konkretnego pracownika, a nie jego bliskich. Pamiętajmy jednak, że z benefitów korzystamy najczęściej w czasie wolnym, który naturalnie spędzamy z rodziną czy przyjaciółmi. To właśnie sprawia, że tak wiele osób wolałoby móc korzystać np. z karty sportowej razem z bliskimi.

Przykładem mogą być rozwiązania dostępne w ramach Programu MultiSport. W ofercie pojawiły się tzw. karty dodatkowe, takie jak MultiSport Senior i MultiSport Kids, przeznaczone właśnie dla bliskich. Tego typu świadczenia można znaleźć także w ramach platform oferujących telemedycynę, czy rozwiązań kafeteryjnych, takich jak MyBenefit, który umożliwia m.in. zakup biletów do kina, teatru, parków rozrywki czy voucherów na wyjazdy dla całej rodziny.

Praktyczny wymiar benefitów

Oczywiście, oryginalność jest zawsze plusem, ale trzeba pamiętać także o praktycznym wymiarze benefitów. Po pierwsze, jeśli chodzi o wymiar personalizacji, powinniśmy dostarczać pracownikom takie świadczenia, jakich faktycznie oczekują.

Praktyczny wymiar to jednak nie tylko treść, ale i forma. Dostęp do benefitów powinien być łatwy i wygodny. Z jednej strony po to, aby zachęcać pracowników do korzystania z nich, a z drugiej, by administrator mógł efektywniej nimi zarządzać. Na takim modelu oparty został MyBenefit, który jest wszechstronnym narzędziem do wspierania procesów HR, połączonym z szeroką ofertą świadczeń. Platforma została dostosowana do indywidualnych potrzeb pracowników oraz całej organizacji.

Obecne trendy na rynku pracy mają wspólny mianownik. Jest nim zwiększenie sprawczości pracowników i skupienie się na ich indywidualnych potrzebach. Tylko wtedy będziemy mieć pewność, że zastosowane rozwiązanie będzie faktycznie użytkowane, a tym samym przyniesie realne efekty.

Bibliografia:

[1] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Benefity-pracownicze-takich-bonusow-Polacy-chca-w-firmach-Owocowe-wtorki-to-piesn-przeszlosci-8556093.html

[2] https://personnelservice.pl/wp-content/uploads/2022/03/Barometr-Polskiego-Rynku-Pracy_Personnel-Service_2022.pdf

[3] https://kadry.infor.pl/kadry/hrm/motywowanie/5779695,benefity-pracownicze-oczekiwania-pracownikow-wzrastaja.html

[4] https://strefabiznesu.pl/benefity-pracownicze-od-1-wrzesnia-pracodawca-moze-doplacic-wiecej-do-posilku-rozsadna-alternatywa-dla-podwyzek-pensji/ar/c3-17847555

[5] Raport Benefit Systems „Zmęczeni, obojętni, niezaangażowani. Postpandemiczne potrzeby pracowników”, 2022.

[6] Badanie Harvard Business Review, How Much Time and Energy Do We Waste Toggling Between Applications?, sierpień 2022.