Akcja motywacja – jak firma może zachęcić pracowników do aktywności?

Jak motywować zespoły do aktywności i dlaczego warto to robić?

Akcja motywacja – jak firma może zachęcić pracowników do aktywności?

Zalet ruchu dla zdrowia fizycznego i psychicznego nie sposób przecenić, niezależnie od tego, czy patrzymy z perspektywy pracownika, czy firmy. A jednak ta świadomość nie oznacza, że wszyscy ruszamy się z kanap. Jak zatem motywować zespoły do aktywności i dlaczego warto to robić?

Wiedza większa niż motywacja

Zalety ruchu szerzej doceniliśmy za sprawą pandemii COVID-19, podczas której podejmowanie aktywności fizycznej było znacznie utrudnione. Jak zauważa dr Adam Waszkowski w raporcie MultiSport Index 2023, ten czas uświadomił nam, że już nawet krótki spacer oznacza realne korzyści – i to nie tylko dla zdrowia fizycznego, ale również, a nawet przede wszystkim, psychicznego.

Czy wiesz, że 42% aktywnych Polaków ćwiczy dla lepszej kondycji psychicznej?

Raport MultiSport Index 2023

W rezultacie obecnie aż 88% Polaków uważa, że aktywność fizyczna jest elementem profilaktyki zdrowotnej, zaś 87% twierdzi, że wpływa ona na poprawę zdrowia psychicznego.

Jednocześnie jednak, pomimo zmian w świadomości, ponad jedna trzecia dorosłych Polaków nadal nie podejmuje żadnej aktywności. I nie chodzi o uprawianie konkretnego sportu czy wizyty na siłowni, lecz o zwykłe spacery. Co więcej, zdajemy sobie z tego sprawę – już co trzeci Polak podejmujący aktywność fizyczną 1-3 razy w miesiącu uważa, że to zdecydowanie za mało.

Zanim jednak odpowiemy sobie na pytanie „Jak motywować do aktywności?”, zastanówmy się, dlaczego to motywowanie ma kluczowy charakter.

Dlaczego aktywność pracowników jest istotna dla firmy?

O tym, jak ważna jest aktywność z perspektywy każdego z nas, wiemy doskonale – widać to choćby po wspomnianych już danych z Raportu MultiSport Index 2023, wskazujących, że znamy wartość ruchu i sami uważamy, że ruszamy się zbyt mało. Przyjrzyjmy się jednak nieco innej kwestii – zaletom aktywności z punktu widzenia pracodawcy. To właśnie firmy mogą mieć realny wpływ na „rozruszanie Polaków”. Dlaczego warto, by to zrobiły? Odpowiedzi ponownie dostarcza raport i komentarze współtworzących go ekspertów.

Korzyści z aktywności fizycznej pracowników dla firmy:

1. Pozytywny wpływ na atmosferę w miejscu pracy

Osoby, które regularnie podejmują aktywność, mają lepszy nastrój, więcej energii i pozytywne nastawienie. Aspekty te automatycznie przekładają się na relacje między pracownikami.

2. Większa odporność na stres

Ruch jest jednym z rozwiązań, które pomagają ograniczać poziom stresu w miejscu pracy. Aktywność fizyczna wpływa bowiem na rozładowywanie negatywnych emocji i zwiększa generalną odporność na stresory.

3. Poprawa koncentracji

Ruch może wpłynąć na lepsze przyswajanie wiedzy, a także na bardziej efektywną pracę. Wszystko to za sprawą dobroczynnego oddziaływania na mózg. I odwrotnie – brak aktywności realnie odbija się na umiejętności skupiania uwagi i zapamiętywania. A w czasach dynamicznych zmian są to kluczowe kompetencje.

4. Wzrost efektywności działań

Ruch sprzyja także większej kreatywności i proaktywnej postawie. Jeśli więc stawiamy na efektywne, zwinne zespoły, warto promować w firmie aktywności fizyczne. Dr Iwona Piątkowska podkreśla, że poprawa kondycji psychicznej ułatwia realizację wyznaczonych celów i pomaga podtrzymać konsekwencję w działaniu.

5. Mniejsza liczba absencji

„Czas to pieniądz” – zasada ta dotyczy także okresu, w którym pracownicy przebywają na L4. Ruch pomaga zapobiegać wielu chorobom i wpływa pozytywnie na poziom odporności, co w rezultacie przekłada się na mniejszą liczbę absencji.

Aktywność fizyczna członków zespołu przynosi firmie szereg konkretnych korzyści. Pytanie jednak, w jaki sposób firma może zachęcić pracowników do jej podejmowania?

Jak firma może motywować swoich pracowników?

Przymusowa izolacja w czasie pandemii sprawiła, że polubiliśmy ruch, a po jej zakończeniu nasze poglądy na tę kwestię utrwaliły się. Według raportu MultiSport Index, dla 72% pracowników karty sportowe nabrały większego znaczenia w kontekście zdrowia psychofizycznego. Co więcej, aż 68% uważa, że karta MultiSport powinna należeć do podstawowego pakietu benefitów oferowanych przez pracodawcę. Wszystko to prowadzi do dość prostej konkluzji – do promowania aktywności firma może stosować narzędzia w postaci popularnych benefitów. To ogólnodostępne rozwiązanie, będące realną odpowiedzią na potrzeby zespołów.

To jednak nie wszystko. W miejscu pracy można prowadzić także kampanie propagujące ruch jako profilaktykę zdrowia. Zarówno online, jak i stacjonarnie, można zapewnić pracownikom dostęp do wiedzy ekspertów – poprzez warsztaty czy webinary. Część firm może także zaadaptować infrastrukturę w taki sposób, by ułatwić ruch nawet w miejscu pracy (np. osobne pomieszczenie na zajęcia jogi, ruchome biurka umożliwiające pracę na stojąco itp.).

I wreszcie, firma może skorzystać z sezonowych akcji motywacyjnych. Przykładem tego typu działań jest organizowana przez Benefit Systems akcja Letnia Gra MultiSport. Pokazuje ona w praktyce, jak odpowiednio dobrane benefity mogą wspierać firmę w zakresie motywowania zespołów i promowania aktywności.

Akcja motywacyjna w praktyce – case study Letniej Gry

Zasady Letniej Gry są proste – wystarczy posiadać aktywną kartę MultiSport i zapisać się do udziału w akcji na platformie online. Następnie, przez cały czas zabawy, uczestnicy zbierają punkty za wizyty w obiektach sportowych. Mogą również zyskiwać dodatkowe bonusy, np. za poszerzanie wiedzy na temat zdrowej aktywności. Zebrane punkty można wymieniać na bony do popularnych sklepów i aplikacji z usługami, a na najwytrwalszych czekają cenne nagrody.

Efekt? Ogromna popularność Letniej Gry trwająca nieprzerwanie od 7 lat i dziesiątki tysięcy aktywnych uczestników. Co oznacza to dla pracodawców, czyli firm, które swoim pracownikom zaoferowały benefit w postaci karty MultiSport? Oto najważniejsze aspekty:

  • większa motywacja do aktywności fizycznej w czasie wolnym,

  • zdrowa grywalizacja wfirmie, bez dodatkowych kosztów ze strony pracodawcy,

  • skuteczna promocja zdrowego stylu życia,

  • budowa pozytywnego wizerunku firmy dbającej o wellbeing pracowników.

Czy Letnia Gra motywuje? Zdecydowanie tak! Aż 60% uczestników zdobyło punkty za wykonanie przynajmniej jednego treningu stacjonarnego w tygodniu, a 31% zdobyło punkty za systematyczność. Przede wszystkim jednak udział w zabawie wpisywał się w potrzeby i prozdrowotny mindset pracowników. Dowodzą tego dane zebrane w ankiecie towarzyszącej Letniej Grze.

87% osób biorących udział w akcji odnotowało zwiększoną częstotliwość i różnorodność ćwiczeń od czasu posiadania karty MultiSport, a 98% stwierdziło, że aktywności, do których zapewnia ona dostęp, są istotnym elementem profilaktyki zdrowia psychicznego. Co jeszcze bardziej interesujące dla samych pracodawców, według 98% uczestników Letniej Gry regularna aktywność fizyczna ma wpływ na zmniejszanie poziomu stresu, a dla 95% przekłada się także na większą efektywność i zaangażowanie w pracy.

Tego typu rozwiązanie niesie za sobą bardzo czytelne przesłanie dla firm – skuteczne angażowanie pracowników w aktywność fizyczną jest jak najbardziej możliwe. Co więcej, taki sposób motywowania nie generuje wysokich kosztów i nie obciąża dodatkowo zespołów. W rezultacie zyskuje i pracownik, i firma.