Ekspert

Nawyki do poprawy


Styl życia to sposób odżywiania się i aktywność fizyczna. To właśnie one w połowie decydują o naszym zdrowiu. Według statystyk Światowej Organizacji Zdrowia (ang. WHO) racjonalne odżywianie aż o 20 proc. podnosi wydajność pracy.

Aktywność fizyczna ma istotny wpływ na kondycję psychofizyczną, a także umiejętność radzenia sobie ze stresogennymi czynnikami dnia codziennego. Przez ostatnich kilka dekad dla wielu osób aktywność fizyczna stała się bardzo ważną częścią życia. Powód: zwiększona liczba zachorowań na choroby cywilizacyjne w społeczeństwie, m.in.: na raka, cukrzycę, artretyzm, choroby układu krążenia, osteoporozę, otyłość oraz choroby psychiczne.

Ci, którzy zdecydują się na zdrowszy tryb życia, mogą się cieszyć zmniejszonym prawdopodobieństwem przedwczesnego zgonu, lepszym samopoczuciem oraz wyglądem. Oczywiście trzeba uwzględnić tu także cechy dziedziczne, bo u wszystkich działają pewne czynniki genetyczne, które będą wpływały na zdrowie. Niezależnie od cech dziedziczonych zdrowy styl życia jest niezwykle ważny, by zapobiec zachorowaniom oraz pogorszeniu ogólnego stanu zdrowia.

Sport wpływa na wzrost liczby neurotransmiterów, czyli substancji, które pośredniczą w przekazie impulsów między komórkami nerwowymi. W przypadku aktywności fizycznej wzrasta wydzielanie się endorfin oraz serotoniny. Endorfiny to substancje uśmierzające ból. Serotonina natomiast odpowiada za uczucie szczęścia. Na sposób odżywiania oraz chęć i motywację do aktywności fizycznej mocno wpływają czynniki psychologiczne. Wiele osób odżywia się niezdrowo i spożywa zbyt duże ilości używek pod wpływem przeżywiania negatywnych emocji. W okresie przeżywania trudnych emocji i stresu motywacja do uprawiania sportu spada, a często przy tym występuje uczucie permanentnego zmęczenia.

Psychologowie twierdzą, że ćwiczenia fizyczne wpływają również na postrzeganie własnej osoby, pomagając w wypracowywaniu pewności siebie. Aktywność sportowa oddziałuje również na wizerunek społeczny. Dzięki ćwiczeniom w grupie na zajęciach fitness lub spotkaniom na siłowni mamy możliwość poznawania ludzi, wspierania oraz otrzymywania wsparcia i motywacji od innych.

Naukowcy dowodzą także, że aktywność sportowa wpływa korzystnie podczas leczenia stanów depresyjnych. Według badań przeprowadzonych w 2000 r. (Paluska i Schwenk) najbardziej skuteczne są ćwiczenia aerobowe, rozciągające oraz stretching. Ważna jest jednak systematyczność. Sama aktywność nie wyleczy nikogo z depresji, ale będzie mieć działanie wspierające oraz profilaktyczne dla osób, które miewają zaburzenia nastroju.

Artykuł pochodzi z miesięcznika BENEFIT, całość można przeczytać na stronie www.miesiecznik-benefit.pl.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.