Ekspert

Latem ruszaj do przodu!


Lato to okres sprzyjający wszelkim fizycznym aktywnościom. Z Piotrem Trochimczukiem, rehabilitantem i fizjoterapeutą Centralnego Ośrodka Medycyny Sportowej, rozmawiała Ilona Szajkowska.


Panie Piotrze, ile czasu i jak często powinniśmy ćwiczyć?

Według zaleceń WHO osoby dorosłe, czyli powyżej 18. roku życia, powinny na aktywność ruchową przeznaczać tygodniowo 150 minut – mam na myśli aerobową aktywność fizyczną o średniej intensywności (czyli ok. 20 minut dziennie) – lub 75 minut na aktywność o dużej intensywności. Inna, prostsza rekomendacja to 30 minut ćwiczeń dziennie. Wiele lat temu funkcjonował program 3x30x130: 3 x w tygodniu, 30 minut i tętno 130 HR. Myślę, że nic nie stracił ze swojej aktualności.

Co konkretnie należy robić?

Chodzić, biegać, jeździć na rowerze, na rolkach, pływać. Możemy też grać w siatkówkę, koszykówkę lub w badmintona, maszerować z kijami. Róbmy to, co lubimy najbardziej i co sprawia nam przyjemność. Ważne, aby systematycznie się ruszać.

A lato temu sprzyja...

Lato to okres sprzyjający wszelkim fizycznym aktywnościom. Znacznie łatwej zdobyć się na wyjście z domu, gdy jest ciepło, jasno, wokół nas zieleń, powietrze pachnie kwiatami. W takich warunkach uprawianie sportów to czysta przyjemność. Podczas urlopu mamy dużo czasu, który możemy poświęcić na ruch. W ogóle warto zaplanować ten czas jako wypoczynek aktywny. Również w miastach mamy do tego wiele okazji. Na ulicach możemy wypożyczać rowery, otwartych jest więcej basenów, w parkach stoją urządzenia do ćwiczeń, a w niektórych np. także stoły do tenisa stołowego.

 Oprócz przyjemności – samo zdrowie…

Właśnie tak. Trudno wymienić wszystkie korzyści płynące z aktywnego stylu życia. Przede wszystkim w ten sposób zapobiegamy wielu schorzeniom i dolegliwościom. Nie dopuszczamy zwłaszcza do zagrożenia chorobami cywilizacyjnymi. Czujemy się młodsi i wyglądamy młodziej. Jesteśmy również w dobrym humorze, ze względu na wydzielane podczas wysiłku hormony szczęścia. Dzięki dotlenieniu mózgu podnosi się nasza kreatywność. Wzrasta odporność. Mam jeszcze wyliczać korzyści?

Korzyści jest rzeczywiście mnóstwo, ale czy sport nie niesie ze sobą ryzyka kontuzji?

Nie tylko sport, każda zwykła codzienna aktywność niesie to ryzyko. Jednak, paradoksalnie, regularny ruch je zmniejsza, gdyż ludzie wysportowani są mniej narażeni na urazy, rzadziej się przewracają, uderzają itp. Jednak zwłaszcza osoby podejmujące aktywność fizyczną powinny pamiętać o ostrożności. Na przykład nie można zaczynać treningu od zbyt intensywnych ćwiczeń. Pamiętajmy też, że ćwiczenia nie powinny powodować poczucia bólu w trakcie wykonywania ani potem. Dostosujmy aktywność do własnego stopnia wytrenowania, do osobistej sprawności, a sport będziemy uprawiać bezpiecznie. Jeśli nie znamy dobrze swojej wydolności lub mamy wątpliwości, czy taka aktywność jest dla nas wskazana, poprośmy o pomoc specjalistę – lekarza lub trenera.

Artykuł opublikowany w miesięczniku BENEFIT, dostępny na stronie www.miesiecznik-benefit.pl.

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując wizytę w serwisie wyrażasz zgodę na postanowienia naszej Polityki odnośnie plików cookies. Dowiedz się więcej